12 februari 2018

Zorg voor elkaar. Soms zou je meer SGP willen.

Uitleg

Minister-president Rutte introduceerde in zijn tweede kabinet een toverwoord: ‘participatiesamenleving’. We moesten weer goed voor elkaar gaan zorgen en minder van de overheid verwachten. Voor de SGP was dat geen nieuw beleid. En de invulling die wij daaraan hebben willen geven is altijd minder kil geweest dan de achtergrond waarmee de regering dit introduceerde, namelijk een bezuinigingsslag. Voor de SGP behoort omzien naar elkaar onlosmakelijk vast aan het christelijk leven: heb je naaste lief als jezelf.

Goed voor elkaar zorgen geldt iedere levensfase: oud, jong en ongeboren leven. Het leven heeft meer dan ooit bescherming nodig. Ouderen worden bedreigd door het predicaat dat zij veel zorg nodig hebben of dat hun leven ‘voltooid’ is. De gedachte dat het leven ‘voltooid’ is, mag nooit te wijten zijn aan schrale oudedagsvoorzieningen. Veel ouderen denken terug aan de bejaardentehuizen van vroeger, waar je voor werd ingeschreven als je 65 werd. Dat de tijden nu anders zijn, is gevolg van rijksbeleid zonder dat we daar als gemeente invloed op hebben. Waar we als gemeente wel invloed op hebben is hoe we praktisch invulling geven aan die ontwikkeling.

Het is voor ons van grote waarde dat gebruik gemaakt kan worden van identiteitsgebonden dagvoorzieningen. Toch is deze te vaak in het geding. Eerder was een motie van de SGP nodig om te borgen  dat bijvoorbeeld ouderen uit Benthuizen naar Beth-San in Moerkapelle kunnen voor dagbesteding en zorg.

Zorg voor elkaar bekent ook: de zorg moet op orde zijn. Goede thuiszorgvoorzieningen zijn daarom essentieel. Marktwerking in de zorg mag niet ten koste gaan van de menselijke benadering. Daarnaast zijn mantelzorgers van grote waarde. Zij moeten maximale ruimte krijgen om de zorg te verlenen die ze graag willen geven. Uit recente informatie blijkt echter dat mensen zich terugtrekken uit de mantelzorg omdat ze het niet meer aan kunnen. Soms zijn gemeentelijke regels een belemmering om te kunnen doen wat men graag wil. De SGP begrijpt dat omdat de druk steeds groter lijkt te worden. Mantelzorgers verdienen wat ons betreft meer steun en waardering.

Wat wil SGP concreet?

• Het beleid moet erop gericht zijn dat mensen thuis kunnen blijven wonen zolang ze dat willen en het verantwoord is. Marktwerking mag hier geen inbreuk op maken. De menselijke maat in de zorg staat voor ons op 1.

• Identiteitsgebonden organisaties mogen in de gemeentelijke verordeningen niet worden uitgesloten, ook al bevinden deze zich buiten de grenzen van de gemeente.

• De gemeente moet ruimte geven om voor elkaar te zorgen. Er moet een eind komen aan gemeentelijke bureaucratie over het aanpassen en verbouwen van woningen voor mensen die een zorgbehoevende inwoning willen verlenen.