5 februari 2018

Woning op maat. Soms zou je meer SGP willen.

Uitleg

Iedere leeftijd kent zijn eigen behoeften. Ook voor wat betreft een woning. Veel jongeren uit onze gemeente willen in hun eigen kern blijven wonen. Het aanbod van zowel koop-als  huurwoningen is echter te laag en de prijs te hoog. Dat hoeft niet ten koste te gaan van ouderen. Zij hebben de basis voor het heden gevormd  en verdienen uitzicht voor de toekomst. Ook met betrekking tot het verrichten van zorg voor ouders of familieleden is dit van groot belang.

Tussen jongeren en ouderen zit het middensegment. Zij verdienen te veel voor een huurwoning en te weinig voor een koopwoning of duurdere huurwoning. Zeker nu we als SGP zien dat eenverdieners soms acht keer zoveel belasting moeten betalen als tweeverdieners. Dat is schrijnend. Dit heeft de rijksoverheid  zo geregeld maar dat beperkt ook de mogelijkheden op de huizenmarkt. Een gemeente zou dat veel meer aan moeten vechten bij de overheid en op de lokale gevolgen moeten wijzen.

Wat wil de SGP concreet?

• Geef onze jongeren een kans in de kern. De gemeente zou in samenwerking met woningbouwcorporaties de bouw van starterswoningen en goedkopere studio’s veel meer moeten stimuleren.

• Geef onze ouderen uitzicht. De SGP pleit voor meer seniorenwoningen en voor het eenvoudig mogelijk maken van aanpassingen in de woning zonder teveel bureaucratische rompslomp.

• Laat gezinnen niet dobberen tussen wal en schip. Aan de marktprijs kan de gemeente niet zoveel doen, wel kan de gemeente met projectontwikkelaars samenwerken op voldoende betaalbare eengezinswoningen beschikbaar te stellen.