13 december 2017

Sociaal domein.

Heeft veel aandacht gevraagd vanwege de decentralisatie van zorgtaken vanuit de overheid naar de gemeente. Betreft WMO, Jeugdzorg en Participatiewet. Alphen aan den Rijn heeft hier een eigen traject in gevolgd onder het collegeprogramma “Nieuw en Anders”. De invulling van de WMO is op zich goed verlopen, de aanbesteding van de Jeugdzorg werd via rechterlijke uitspraak afgewezen en moest opnieuw. De invulling van de Participatiewet en overgang van de SWA naar een autonoom Werkbedrijf verliep uiterst moeizaam en heeft zelf geleid tot het vroegtijdige vertrek van een D’66 wethouder. Als SGP hebben we in deze dossiers actief meegedacht en inbreng geleverd.

De SGP bewaakte bij de WMO de keuzevrijheid waar het gaat om eigen keuzes voor dagbesteding over de gemeentegrenzen heen. Die keuze is op aandringen van ons bekrachtigd via een motie in de gemeenteraad en vastgelegd in het gemeentelijk beleid.