23 mei 2019

Stemverklaring Visie op de doorontwikkeling van het ITC / PCT terrein

Stemverklaring bij de Visie op de doorontwikkeling van het ITC / PCT terrein uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 22 mei 2019.

Vorig jaar heeft de SGP fractie tijdens een informatiemarkt over dit onderwerp haar zorgen geuit over de ontwikkelingen op het PCT terrein. Die zorgen gingen over de activiteiten van Green Tech Valley en wat nu nog wel en wat niet gezien kan worden als sierteeltgebonden. Discussies hierover willen we niet herhalen want “het PCT terrein blijft voor de sierteelt” zoals we in de visie lezen.

Dat de sierteelt aan veranderingen onderhevig is, is helder maar om nu als volgende stap het planologisch karakter zodanig te wijzigen dat per bouwperceel 70 % aan kassen mogelijk gaat worden, baart ons zorgen. Dit gaat ten koste van een landelijke inpassing en het opent wellicht toch ongewenst de ruimte voor tuinbouw. Hoe gaan we straks om met PCT 2, 3 en 4? Gaat de landbouwgrond daar dan ook hiervoor opgeofferd worden?

De SGP fractie stemt in met voorliggende visie. Zeker waar het gaat om de omzetting van het ITC terrein naar een algemeen bedrijventerrein, maar wil met deze stemverklaring aangeven bezorgd te zijn over de doorgaande ontwikkelingen op het PCT terrein.