16 maart 2018

Socialcoin. Een nieuwe vorm van schuldhulpverlening

“De Socialcoin is het verrichten van vrijwilligerswerk in ruil voor schuldvermindering. Niet als boetedoening maar vanuit de wens om de sociale isolatie te doorbreken en eigenwaarde te stimuleren.” – Stichting Socialcoin (i.o)

De SGP staat voor het principe “Iedereen telt mee”. Echter kan het zijn dat door financiële problemen of onvoorziene omstandigheden niet iedereen mee kan doen. Helaas komen mensen daardoor vaak in de schulden terecht en wordt er bij de gemeente aangeklopt voor schuldhulpverlening. Het is mooi dat die hulp ook gegeven kan worden. De nadruk ligt op dit moment op de financiële oplossing. Er wordt nauwelijks gekeken naar het sociale probleem. Uit schaamte raken mensen in een sociaal isolement.

Steeds vaker wordt het geluid gehoord dat mensen die in de bijstand zitten wat terug moeten doen voor de maatschappij. Bijvoorbeeld 20 uur maatschappelijk werk verrichten. Maar wat is de gedachte daarachter? Boetedoening? Dat is niet wenselijk. De wens van de SGP is om de sociale isolatie te doorbreken. Door het vrijwillig te houden en er een beloning in de vorm van Socialcoins aan te koppelen wordt er eigenwaarde gecreëerd. Een positieve bijkomstigheid is dat de schuldenaar werkervaring opdoet, niet vervalt in sociaal onwenselijk gedrag en zich richt op het verbeteren van de omgeving en de eigen buurt. Door het doen van vrijwilligerswerk laat de schuldenaar zien dat hij gemotiveerd is om een oplossing voor de schulden te vinden.

De SGP ziet veel in dit idee en wil de komende raadsperiode een pilot starten.