15 maart 2019

SGP kiest voor een rechtvaardige verdeling van gemeentegeld

Op donderdag 7 maart was er een fel debat in de vergadering van de commissie Sociaal en Maatschappelijk Domein. Op de agenda stond het collegevoorstel op de zwembaden AquaRijn en De Hoorn (beide in Alphen) financieel te ‘redden’. Deze zwembaden worden geëxploiteerd door het bedrijf De Thermen2. Drie jaar geleden hadden zij de aanbesteding gewonnen om dit te mogen doen. Daarbij was afgesproken dat de gemeente minder geld aan de zwembaden zou uitgeven. In 2015 was het nog 2,35 miljoen euro, dat zou stap voor stap worden teruggebracht tot 1,5 miljoen in 2019 en verder. De Thermen2 ging met die voorwaarden akkoord en sloot een overeenkomst met de gemeente. Nu blijkt dat ze geld tekort komen. Over 2018 zou de gemeente 287.000 euro moeten bijbetalen, voor 2019 stelt het college voor om vast 250.000 euro extra beschikbaar te stellen.

De SGP-fractie bij monde van Frank van Putten plaatste dit voorstel van het college terecht in een breder perspectief. “In november 2018 lag het voorstel voor om 982.000 euro voor de sportvelden beschikbaar te stellen. In december werd gevraagd om 1 miljoen euro extra voor theater Castellum. In januari moest er ton extra naar theater ParkVilla. En nu in maart 287.000 euro naar de zwembaden, en alvast voor volgend jaar 250.000 euro. En dat terwijl organisaties als bijvoorbeeld jongerenorganisatie MAX en de Stichting Alphense Kinderboerderijen (SKA) vragen om een kleine subsidie van enkele duizenden euro’s, maar dan te horen krijgen dat er geen geld zou zijn. Dit is totaal niet in verhouding. Dit debat gaat over rechtvaardige verdeling van publieke middelen.”

Al langer worstelen we als SGP-fractie met de manier waarop de gemeente Alphen aan den Rijn met geld om gaat. Er gaan miljoenen over tafel naar allerlei grote projecten, terwijl kleine organisaties nul op het rekest krijgen. Los van de inhoud van wat die organisaties precies aanbieden, voor ons gaat het over een ander thema: hoe gaan we met gemeentegeld om. Je kunt niet staande houden dat aan een theater bovenop de ruim 3 miljoen die ze al krijgen zomaar 1 miljoen extra uitgegeven kan worden, terwijl je niet enkele duizenden euro’s voor de kinderboerderijen wilt bijleggen. Alsof een kinderboerderij of een jongerenorganisatie niet óók maatschappelijk relevant zijn! Want dat bracht de wethouder als argument in, namelijk dat het bij de zwembaden wel om 300.000 bezoekers per jaar gaat. Dat klopt, en dat belang betwisten wij als SGP-fractie ook niet. Maar al met al kost dat de gemeente dan ook ongeveer 2 miljoen euro per jaar. De kinderboerderijen of stichting MAX hebben minder bezoekers, maar vragen ook veel minder geld. Die balans moet je zoeken, die is er nu niet.

Er is ondertussen ook wel wat aan de hand bij De Thermen2. Onvrede onder het personeel, onderhoudsproblematiek en de boekhouding is niet op orde. De vraag is dan of dat “onvoorziene, incidentele kosten” zijn zoals het college stelt, en dus is het de vraag of de gemeente wel echt zou moeten bijbetalen. De raadscommissie ging daar niet in mee. Ook omdat het college geen goede onderbouwing heeft waar het geld vandaan moet komen. “Mijn geld is op”, zei de wethouder. Wel is het college bereid deze honderdduizenden euro’s uit de Algemene Reserve te halen; uit de spaarpot van de gemeente dus.

Gemeentegeld moet rechtvaardig verdeeld worden. Voor de SGP-fractie geldt dat je zeker moet kijken naar het maatschappelijk belang van een organisatie. Maar dat betekent niet dat alles altijd maar kan. Je moet ook kijken tegen welke prijs je dat belang wilt financieren. Nu was het de zoveelste keer in korte tijd dat zulke grote bedragen gevraagd werden, vaak bóvenop een aanzienlijk bedrag dat organisaties al krijgen. Met die manier van geld uitgeven kan de SGP niet instemmen.

Hoe nu verder? De coalitie (NieuwElan, CDA, GroenLinks) heeft een meerderheid in de raad. Dus het geld zou er zijn gekomen. Ware het niet dat de raadscommissie die de raadsvergadering voorbereidt, besloten heeft dat dit onderwerp niet rijp is voor behandeling door de gemeenteraad. Dat betekent dat er in ieder geval op korte termijn geen extra geld naar deze zwembaden kan. “Dan komt de exploitant mogelijk de sleutel inleveren en gaan de zwembaden failliet”, zo zei de wethouder dreigend. Daar had de commissie geen boodschap aan. Immers, tijdens de vergadering waren er diverse voorstellen gedaan aan de wethouder voor alternatieven over het geld. Bijvoorbeeld dat er nu alleen een besluit over 2018 wordt genomen (287.000 euro) maar we niet bij voorbaat al een extra bedrag voor 2019 aankondigen. “Eerst nader onderzoek en een nadere onderbouwing”, zei de commissie. Dat wilde de wethouder onder geen beding. Dan moet hij een eventueel faillissement niet op het conto van de raad of de commissie schuiven. “Als de zwembaden inderdaad failliet zouden gaan dan kan de wethouder dan dus niet in de schoenen van de raad schuiven maar dan is dat de verantwoordelijkheid van een wethouder die geen compromissen wilde sluiten”, zo verwoordde de SGP-fractie het gevoelen van ook andere partijen in de commissie.

Het is nu aan de Agendacommissie om te bepalen wanneer dit onderwerp verder behandeld wordt.