29 juli 2019

SGP hamert op veilig maken Boskoopse Zijde

Wie zich de verkiezingscampagne nog herinnert, weet dat één van onze speerpunten was: ‘Voorrang voor de fietser’. We hebben dat uitgewerkt door bijvoorbeeld aandacht te vragen voor het geven van voorrang aan fietsers bij rotondes. Specifiek voor Boskoop hebben we de Zijde aangekaart, voor fietsers een ware uitdaging: erg scheve fietspaden en nauwelijks fatsoenlijke oversteekplaatsen. Ook de verhoogde rijbaanscheiding (en scheiding met de stoep) bevordert nou niet bepaald de veiligheid.

Eerste motie in 2018

Bij de algemene beschouwingen op 1 november 2018 heeft de SGP-fractie daarom een motie ingediend, die breed gesteund werd in de raad. Die motie riep het college op om vóór 1 februari 2019 met concrete acties te komen gericht op het verbeteren van de veiligheid van de Zijde voor fietsers en voetgangers. Na wat debat heeft het college bij monde van wethouder Van Velzen aangegeven deze motie “over te nemen”. Daarmee zegt het college dat het de inhoud van de motie steunt en uitvoert, zelfs zonder dat de raad daar formeel nog over heeft gestemd. Goed nieuws dus?

Teleurstellende notitie

Het resultaat viel tegen. Eind februari 2019 kwam het college met een ‘Probleemstellende notitie Zijde in Boskoop’. Een 30 pagina’s tellend document met allerlei feiten over de verkeersdrukte op de zijde. En veel foto’s over de verkeerssituatie aldaar. Het leek wel geschreven voor mensen die nog nooit over de Zijde hebben gereden… Maarja, dat is allemaal geen nieuws! De Fietsersbond merkte terecht op: dit stuk had vier jaar geleden al geschreven kunnen en moeten worden. De motie die het college had gezegd over te nemen riep op tot concrete acties. En dat de Zijde vol is, dat weten we allemaal. We vroegen specifiek om maatregelen om de veiligheid te bevorderen.

Stevig commissiedebat

Die teleurstelling heeft de SGP-fractie verwoord in de commissievergadering van 12 juni 2019. De wethouder schetste een beeld graag met de raad in debat te willen om te komen tot een totaal-oplossing voor de Zijde. Maar daarmee wordt de motie niet uitgevoerd. Dat debat had dan al in het najaar van 2018 plaats kunnen hebben. En een totaal-oplossing ligt niet binnen handbereik. Voor het oplossen van de drukte op de Zijde zijn grote verkeersmaatregelen nodig. Maar voor het verbeteren van de veiligheid op de Zijde moet en kún je niet op die totaal-oplossing wachten. Immers, daarvoor gaat de schop op z’n vroegst pas in 2020 in de grond, zo zei wethouder Van Velzen al eerder in het Algemeen Dagblad. Afgesproken is dat het college daarvoor in het derde kwartaal van 2019 met concrete voorstellen komt.

Tweede motie zomer 2019

De SGP-fractie is van mening dat ondertussen wel degelijk acties in gang kunnen worden gezet: slechte plekken in de fietspaden verbeteren, de wegmarkeringen op orde brengen want die zijn slecht zichtbaar en bijvoorbeeld oversteekplaatsen extra duidelijk markeren. Daarom hebben we in de raadsvergadering van 27 juni opnieuw een motie ingediend. Een voorzichtige motie, omdat de meerderheid van de raad meegaat in het betoog van de wethouder om op de totaal-oplossing te wachten. We hebben het college gevraagd in de zomer van 2019 de oversteekplaatsen en andere wegmarkeringen van nieuwe verf te voorzien. Veel markeringen zijn versleten, zebrapaden missen soms strepen en het komt gerust voor dat auto’s maar één haaietand op de weg zien. Dat kan niet. En het verbeteren daarvan is echt een bevordering voor de veiligheid.

Wethouder niet blij

Het college was niet blij met de motie, het doorkruist zijn plannen met de Zijde. Merkwaardig genoeg gaf het college tijdens de raadsvergadering aan dat er met de markeringen niets mis zou zijn. Helaas, we kregen onvoldoende steun voor deze motie. Dat hadden we eigenlijk al ingecalculeerd. Maar we wilden hoe dan ook een signaal afgeven: er moet echt actie ondernomen worden om de veiligheid op de Zijde te beteren. De SGP stáát ervoor.

Tóch verbetering

En toch is van de zomer de markering op de Zijde aangepakt! Wellicht hebben de foto’s die we op Twitter plaatsen daar aan bijgedragen, die leverden immers hard bewijs. Daar zijn we als SGP-fractie erg blij mee. De aanpak van Zijde is een heel breed traject. Voor ons is veiligheid de belangrijkste invalshoek. En dan is lopend onderhoud het minste wat gedaan kan worden… daar was heel wat duw- en trekwerk voor nodig, het resultaat is er. Ten behoeve van de veiligheid voor fietsers, voetgangers en automobilisten!