3 januari 2018

Reactie: Fietsbeleid Alphen - veel woorden weinig daden

'Fietsbeleid Alphen: veel woorden weinig daden' zo kopte het AD op 3 januari. Voor ons als SGP helaas een herkenbaar verhaal. Er wordt wel veel over geschreven maar als het op de uitvoering aankomt wordt het lastig. De auto wordt nog teveel gezien als het vervoermiddel in de stad.

Het bevoordelen van de fiets(er) hebben wij altijd hoog in het vaandel gehad en dat zal zo blijven. Zeker in het kader van duurzaamheid zullen wij ons blijvend sterk maken.

Hans Goedegebuure heeft in de afgelopen periode een aantal keer aandacht gevraagd voor de fiets:

1. Motie om de fiets voorrang te geven op de rotondes. Deze is overgenomen door het college. Is al van een tijd geleden. Langzamerhand begint hier en daar de uitvoering daarvan vormen aan te nemen. Maar het mag niet ten koste gaan van de heilige koe, de auto. Om die rede blijft op (een deel van) het Wallenbergplein de voorrangssituatie zoals die nu is.
  2. Een aantal keren de voorrangspositie van de auto benoemd. De laatste keer bij het duurzaamheid verhaal. Het is echt teveel uit het hoofd en niet uit het hart.
  3. Schriftelijke vragen over de voorlangs siuatie op de Prins Bernhardlaan. De fiets zou daar voorrang krijgen volgens het besluit. Uiteindelijk is dat niet zo uitgewerkt. In de praktijk valt het gelukkig mee omdat er een dubbelfietspad ligt aan de westkant. Dat is een grote verbetering.
Het punt van de fietsenstalling bij het fossepad waar het AD over schrijft is inmiddels achterhaald. Daar komt een onderzoek naar een andere ingang, die beter aansluit bij de behoefte. Daarnaast moeten wij ook niet vergeten dat parkeren van de fiets gratis is, en dat dit opgebracht wordt door de parkerende automobilist.