8 februari 2018

Koopzondag op zaterdag. Soms zou je meer SGP willen.

Uitleg

Eén van tien geboden van God is op zondag te rusten. Dat is niet zomaar een inhoudsloos religieus decreet. De SGP gelooft dat het heilzaam is voor alle mensen het gebod van God te gehoorzamen.

Iedereen heeft rust nodig. Rust, te midden van een 24-uurs economie. Een moment om op adem te komen. De overheid moet de randvoorwaarden te scheppen om de rustdag in acht te nemen. Evenementen op zondag staat daar haaks op, en wil de SGP dus niet. Openstelling van winkels op zondag hoort daar ook niet bij. Ook voor ondernemers moet het mogelijk zijn om op adem te komen. Het is een heel zorgelijke ontwikkeling dat in sommige delen van ons land ondernemers zelf worden gedwongen op zondag hun winkel open te stellen, bijvoorbeeld in Amsterdam en Groningen. Die ontwikkeling moeten we niet faciliteren, maar tegengaan. Dicht dus die winkels. Dan creëren we een gezamenlijk moment van rust. En de koopzondag dan? Die doen we op zaterdag.

Wat wil de SGP concreet?

• Invullen: geen koopzondagen, geen uitbreiding ervan.

• Geen evenementen op zondag, zeker niet in de nabijheid van kerken

• Toepassing van de Zondagswet. In de praktijk gebeurt dat in veel gemeenten helaas niet.