9 februari 2018

Interview: Ik sta voor geloofwaardige politiek

Nog vier jaar om de jeugd klaar te stomen… Hans Van Kuijk zit sinds 2004 in de politiek voor de SGP. Aanvankelijk is hij in Rijnwoude fractielid van de lijstverbinding SGP/CU. Maar toen Cees van Velzen wethouder werd, is hij tot fractievoorzitter gekozen. Bij de fusie met Alphen heeft hij dat stokje overgedragen aan Gert Jan Schotanus, maar die is vorig jaar overgestapt naar Nieuw Elan. Vanaf dat moment is Van Kuijk weer lijsttrekker. “Ik kan me nu ik met pensioen ben volledig aan deze taak wijden en dat is wel nodig. Want een belangrijk aspect van mijn werk is ook om – samen met fractievoorzitter Hans Goedegebuure – onze drie nieuwe steunfractieleden de kneepjes van het vak te leren”. Frank van Putten uit Boskoop, Willem Pos uit Benthuizen, en Alphenaar Martin Aarnoudse (respectievelijk op plek 3, 4 en 5 op de lijst) zijn alle drie twintigers en daarmee de nieuwe generatie binnen de fractie. Op plaats 6 staat Gert Jan Bremmer, die specifi ek de portefeuille Boomkwekerij/Tuinbouw beheert.

Terugkijkend op de fusie… Het samengaan van Rijnwoude en Boskoop in de grotere gemeente Alphen aan den Rijn was volgens Van Kuijk onvermijdelijk. “Er zijn steeds meer taken en verantwoordelijkheden van het Rijk overgedragen aan de gemeentes. Dat was voor een kleine gemeente als Rijnwoude niet meer te behappen wat menskracht en geld betreft. De decentralisatie van taken in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is in Alphen goed verlopen. Dat heeft wethouder Han de Jager heel goed gedaan”, vindt Van Kuijk. Alleen rond de SWA heeft nog een stevige discussie plaatsgevonden en wethouder Stegeman van D66 is er zelfs op gesneuveld. “Wat ons betreft hebben mensen met een beperking recht op echt werk en kunnen we de groep niet afschepen met het af en toe organiseren van activiteiten. Inmiddels hebben we weer werkplekken kunnen creë- ren en gaat het de goede kant op. Maar we zullen als SGP zeker vinger aan de pols houden op dit onderwerp”.

Hoe staat het met het station en het Westvaartpark? De afgelopen vier jaar heeft Van Kuijk als raadscommissielid ‘de kernen’ als aandachtsgebied gehad met zowel de onderwerpen wonen, werken en infrastructuur, als de sociale aspecten. Het Station Hazerswoude-Koudekerk was een van die onderwerpen. “Als SGP waren wij geen voorstander van de huidige keuze om de Gemeneweg om te leggen, maar het besluit is anders genomen. Het is nu overigens wel opvallend stil rond dit onderwerp. We hebben ook vernomen dat de NS veel meer treinen over het traject wil laten rijden dan ten tijde van de besluitvorming over het station was aangegeven. Dat zet het huidige plan mogelijk weer in een ander daglicht. Ook over de bouw van het Westvaartpark horen we als gemeenteraad niets meer. Dat lijkt eveneens met het vertrek van wethouder Hoekstra doodgebloed. Binnenkort zullen door oppositiepartijen via procedurele weg antwoorden worden gevraagd aan het College op vragen over de voortgang op deze twee dossiers.”

Wij geloven in het merk ‘Boskoop’ De SGP draagt de sierteeltsector van oudsher een warm hart toe en heeft ook altijd een of twee boomkwekers in de fractie. De aanhang komt dan ook vooral uit Benthuizen en van boomkwekers. “Wij zien dat er fl inke concurrentie voor Boskoop is gekomen vanuit de teelt in het zuiden van het land en dat hier aanpassingen nodig zijn, maar een aflopende zaak is het zeker niet. Boskoop heeft een wereldnaam opgebouwd en die staat nog altijd voor kwaliteitsproducten. Er zal wel steeds verder gemoderniseerd moeten worden met de focus op innovatie en kwaliteit en minder op de kwantiteit. Dat heeft wel tijd nodig. Maar omdat de sector zo’n grote naam heeft in de wereld, raken we die niet zo snel kwijt. Als SGP ondersteunen we de verdere ontwikkeling van Greenport Boskoop. Goede infrastructurele ontsluiting hoort daarbij, maar wel met behoud van het groene karakter van onze regio. Die twee staan wel eens op gespannen voet, zoals bij de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan”. De SGP brengt regelmatig werkbezoeken aan bedrijven en stimuleert dat jongeren via het onderwijs kennis maken met de sector.

Ruimhartig voor hulpbehoevenden en mantelzorgers Als het gaat om sociale voorzieningen staat de SGP een ruimhartig beleid voor. “Vanuit onze religieuze overtuiging vinden wij dat je er moet zijn voor je naasten. Het is voor ons dus vanzelfsprekend dat er wordt omgekeken naar de dorpsgenoten die het moeilijk hebben. Of zij nu wel of niet tot onze kerk behoren. Of dat nu gaat om eenzaamheid, depressieve gevoelens, beginnende dementie, of huwelijksproblemen,” vervolgt Van Kuijk. “Vroeger ging men naar een bejaarden tehuis en daar waren mensen om je heen. Nu ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen is de eenzaamheid toegenomen. Thuiszorg komt vaak maar korte momenten langs en is primair gericht op de lichamelijke verzorging. De rest komt dan neer op mantelzorgers en vrijwilligers. In de praktijk blijkt helaas steeds vaker dat de mantelzorg zelf onder druk komt te staan en het werk als te zwaar wordt ervaren. De mogelijkheden voor mantelzorg zijn niet onbegrensd! Ondersteuning vanuit de kerk of vanuit de zorg, voor de mantelzorger zelf of tijdelijk voor degene die verzorgd wordt, moet dan geboden kunnen worden.”

Bron Groene Hart Koerier editie 2018-01-31