6 februari 2018

Duurzaam naar de toekomst. Soms zou je meer SGP willen.

Uitleg

Met de aarde moeten we zorgvuldig omgaan. We mogen de aarde ‘gebruiken’ maar  moeten de aarde niet verwaarlozen. Als SGP zijn we ervan overtuigt dat we zorgvuldig om moeten gaan met Gods schepping. Dat is een Bijbelse opdracht; voor onszelf en ons nageslacht.

We moeten daarom onder andere nadenken over het gebruik van onze energie. Kunnen we energie besparen of meer groene energie gebruiken? Maar we moeten ons niet beperken tot elektriciteit en gas.. Ook onze gasvoorraad is niet onbeperkt. De macht van oliesjeiks en gasrijke landen over olie en de gaskraan, is een veel tastbaarder dreiging dan het onzichtbare CO2. De overheid kan stimulerende maatregelen nemen om energie te besparen, het gebruik van duurzame elektriciteit te bevorderen en  het gebruik van gas te verminderen.

Wat wil de SGP concreet?

• De SGP pleit voor het uitbreiden van groene stroom door combinatie met betaling van een lagere energiebelasting. Een oplossing is verlaging van de investeringsdrempel via een resolverend fonds.

• Nieuw te bouwen wijken dienen gasvrij te zijn.

• De SGP pleit voor een onderzoek naar zgn. “Riothermie”, een vorm van warmtewinning uit het rioolwater met warmtepompen. Wij zouden daar in de komende raadsperiode graag een pilot voor starten.