16 mei 2018

Boskoopse brug omhoog, hulpdiensten moeten wachten: SGP stelt vragen aan college

BOSKOOP – De SGP-fractie in de gemeenteraad heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Aanleiding hiervoor is dat hulpdiensten de afgelopen tijd meerdere malen moesten wachten voor de Boskoopse hefbrug, terwijl zij met spoed onderweg waren.

Reden genoeg voor fractievoorzitter Hans van Kuijk om vragen te stellen: “Wat ons betreft is het echt onbestaanbaar dat een brandweerwagen of ambulance die onderweg is naar een noodsituatie, minutenlang staat te wachten omdat de brug omhoog gaat. Dit kan tot levensbedreigende situaties leiden in Boskoop. Dat ook nog eens onnodig, omdat de brugwachter met een simpele techniek ingeseind zou kunnen worden om de brug tijdelijk vrij te houden. En het kan volgens mij nooit zo zijn dat de scheepvaart voorrang krijgt boven de hulpdiensten.”

Van Kuijk denkt aan een alarmontvanger, zoals de brandweer en ambulancedienst die ook hebben. “Daarmee krijgt de brugwachter een bericht waardoor hij of zij weet dat de brug de komende paar minuten vrij moet blijven”, aldus de SGP’er.

In de gemeenteraadsvergadering van 31 mei komen de vragen aan de orde.