2 november 2018

Algemene beschouwingen 2018

Bijdrage Algemene Beschouwingen 2018

Het betreft hier de eerste begroting die het college op basis van het coalitieakkoord en het uitvoeringsprogramma Groene stad met lef! presenteert.

De SGP fractie beoordeelt de voorliggende begroting als positief: de begroting is structureel sluitend, de weerstandsmonitor toont aan dat alle lichten op groen staan en er zijn geen zorgen over het financieel aanpassingsvermogen van de gemeente. Kijkend naar de weerstandsratio versterkt dat ons positieve beeld: een stabiele ratio van 1,7 tot aan 2022 is ruim voldoende. De afgenomen risico’s in de grondexploitatie dragen positief bij aan deze ontwikkeling. De SGP ondersteunt het uitgangspunt van een gelijkblijvende OZB zodat de lasten voor onze inwoners ongeveer gelijk kunnen blijven.

Wat betreft de reserves: zoals we al bij de Kadernota zagen, neemt de algemene reserve af. Dit beperkt de beleidsvrijheid voor de komende jaren en is er minder te besteden. Maar de keerzijde is, dat de totale reserves sterk toenemen. De reserve stadsbeheer neemt toe van 29 miljoen in 2018 naar 79 miljoen in 2022. De reserve Verkeerstructuurvisie neemt toe met 5 miljoen en deze ontwikkelingen versterken ons positieve beeld.

Toch een verzoek hierbij vanuit onze fractie. Het bijgevoegde overzicht van de reserves zou wat ons betreft transparanter moeten zijn: een betere onderverdeling in gelabelde- en niet  gelabelde reserves zou het inzichtelijker maken.

De SGP fractie wil twee thema’s nader onder de aandacht willen brengen. Dat betreft het duurzaamheidsbeleid en de inzet voor de fietsers.

Realistisch duurzaamheidsbeleid

Als SGP zien we het bouwen en bewaren van de aarde als een opdracht die aan ieder persoonlijk is gegeven. Als inzet voor het gemeentelijk beleid is voor de SGP de kern van het verhaal: verduurzaming is nodig maar wees vooral realistisch. Houdt de verduurzaming  betrouwbar, haalbaar en betaalbaar.

De SGP wil dure, overhaaste stappen voorkomen, want de rekening zal linksom of rechtsom terecht komen op het bordje van huishoudens en ondernemers. De SGP pleit voor het energiezuiniger maken van woningen, zonder dat je direct verplicht naar nul op de meter gaat. Dat is nl. veel kosten efficiënter, omdat juist de stap van label A naar nul op de meter duur is. Vervanging van CV ketels door warmtepompen is duur en vaak zelfs onmogelijk. Het “los van gas” opleveren van nieuwe koopwoningen zorgt voor nog hogere bouwkosten, kosten die toch al flink toegenomen zijn! Komt hier een uitgebreide doorrekening van de te verwachten kosten, ook van de indirecte kosten, en een antwoord op de vraag: wie gaat dat betalen?

We mogen als gemeente grote ambities hebben en zelfs duurzaamheidshoofdstad van het Groene Hart willen worden. Maar in hoeverre stroken onze ambities met de mogelijkheden bij Liander en houden zij gelijke tred daarmee? Neem als Alphen aan den Rijn daarom geen overhaaste stappen en houdt de energievoorziening voor onze inwoners betrouwbaar, haalbaar én betaalbaar. Om dit nader vast te leggen, dient onze fractie een motie in.

Motie betaalbare verduurzaming

Actieplan Fiets

De SGP fractie vindt dat de fiets in onze groene gemeente een aantrekkelijk vervoermiddel moet zijn. Om dat te bereiken, moeten de fietspaden goed op orde zijn en moeten er veilige oversteekplaatsen voor de fietser zijn. Om die reden gingen wij de verkiezingscampagne in met de slogan “Voorrang voor de fietser!”.

De SGP fractie is dan ook positief over de beoogde maatregelen voor verbetering en voor stimulering van het fietsgebruik. Voor grote knelpunten is dit echter niet genoeg. Daarvoor moeten er op korte termijn echt concrete maatregelen genomen worden. Heel in het bijzonder wijzen we dan op de Zijde in Boskoop. De situatie hier wordt onhoudbaar: de scheiding met de rijbaan is onvoldoende, het fietspad bestaat voor een overgroot deel uit stoeptegels die verzakt zijn en er zijn geen fatsoenlijke stopplaatsen om over te steken. Laten we met het aanpakken van de Zijde niet wachten tot er grote ongelukken gebeuren. Om dit concreet handen en voeten te geven, dient onze fractie een motie in.

Motie Veilige Boskoopse Zijde

De SGP fractie wenst college en ambtelijke ondersteuning ook in het komende jaar van harte Gods zegen toe.